الأربعاء، سبتمبر 22، 2010

من صندوق رسائلي - عن حد الردة :)







أخوان مين يا عم قلبك أبيض -
دي ملحده ليها صفحات ع النت
ولسانها طويل جداً ع الأديان
أكتب أسمها ف السيرش وأنت تشوف - ولا بلاش تغم نفسك ع المسا

لا بلاش عشان ضغطى بيعلى
انا لو مسكت رئيس
هاعمل فريق تصفية
اى كلب من دول راح نشوه

بص
الحقيقه ياعني
أنا ما عنديش أي مشاكل في المواضيع دي
ملحد بوزي يهودي
يكون زي ما يكون
أنا بتقبل الأخر بأي شكل
بشرط واحد فقط أنه يتقبلني كما أنا
ياعني أنا أشتغلت هنا ف شركة - كنت أنا العربيه الوحيده ف الشركه - الباقي كلهم جنسيات ملخبطه
ما حدش يعرف دين حد ولا يهم حد أنه يعرف - بنتعامل مع بعض بأحترام وخلاص
لكن أطلع أنا فجأه أشتم ف دين حد ومعتقداته ومقدساته - وأقول ما حدش يشتم فيا ؟؟؟
ملحدة ملحدة مع نفسها - بكرة أن شاء الله ربنا يظهر الحق وحتبقى أخرتهم مهببه بهباب
بس تشتم ف ديني ورسولي وربي
كده بقى يقام عليها حد الردة ونص - ما دام مش عارفه تحترمي غيرك - يبقى أشربي
ووقعت ف شر أعمالها

يا ولاء فى فرق بين ملحد مع نفسه وبين ان يكون مسلم ويلحد
الاخير ده حكمه فى الشرع انه يستتاب لمده 3 ايام يعنى يجيبوله شيوخ ودعاه ويقعدوا يفهموه
مفهمش بقى يقام عليه الحد
الملحد مش مشكلته بس فيه المشكله الاكبر
ضعاف النفوس اللى كلامه بيلاقى سكه لنفوسهم الضعيفه
انا من راى نخلص منهم كلهم بلا قرف واولهم نوال السعداوى

بص
أولا لو الكلام على ايناس بصفه خاصه ف هي " ده لو هي موجوده فعلاً " يقال أنها نصرانيه
ثانيا
موضوع حد الرده ده أنا ليا فيه رأي تاني
مش بفتي طبعاً - لكنه أتقال
بص
الرده ياعني شخص أرتد عن شئ - أختارة ثم أرتد عنه
طيب هل أحنا أختارنا الإسلام ؟؟؟ أحنا ولدنا فيه -
هل مش من حق حد أتولد مسلم - أنه يغير ؟ أن شالله يكون عايز يبقى هندوسي ؟
لو قولنا لاء مش من حقه - ولو غير نطير رقبته - يبقى ده دين قتل وإرهاب - وبينشر بالسيف زي الغرب ما بيقول
لو قولنا هو حر - يسلم النهارده - ويرجع بكرة يتنصر - وبعده يتهود - ويعده يلحد - بعدين يعيدها تاني
بقت الأديان لعبه
ولما يخرج من دين أختارة بإرادته حيثير الفتن
هنا يقام حد الرده
يقام على البالغ العاقل إللي أسلم بمزاجه وبإختيارة
ورجع تاني ف كلامه
هذا ... والله ورسوله أعلم

بصى ياولاء
مش عارف ان كنتى تعرفى انى ازهرى ولا لا بصى يا ستى انا ازهرى
والحمد لله كنت اخر دفعه درسولها باب الجهاد قبل ما يلغوه من الكتب
وانا كنت مذهبى اللى بدرسه المذهب الحنفى (المذهب ده مبنى على اراء 4 اشخاص 1الامام ابوحنيفه وتلامذته ابو يوسف وزفر ومحمد) وال4 اتفقوا على الرأى اللى قلتهولك فى المساله دى
بس لل3 مذاهب التانيين مش عارف حد قال كده ولا لا
لو حد من شيوخ الزمن ده قال الرأى اللى انتى قلتيه ده فمعذرة انا مبقتنعش
بفتوى شيخ مسيس
الا الشيخ الشعراوى والشيخ نصر فريد واصل
انتخبينى انتى بس ريس
أنتخب إيه ياعم أنت
القرضاوي كخه مثلاً؟
ده ليه كتب ف فقه حجات ما سمعناش عنها قبل كده
طيب
بالعقل كده
في الزمن ده
أنا - بشكل شخصي أهو
جيت قريت عن أديان ربنا
ف حسيت - ما أصل الدين ده موضوع قلب وعقل - أن فيه دين تاني أحسن
ضريتك أنت ف شئ؟
أيمانا كلنا أو كفرنا كلنا ينفع ربنا أو يضره ف شئ؟
يقام عليا الحد وتتقطع رقبتي - لمجرد أني فكرت ؟؟؟
طيب أشمعنى لما الكنيسه بتحبس حد أعلن أسلامه بنطلع نعمل مظاهرات ؟؟؟
فكر بالعقل يا محمد وسيبك من أزهري وكمسري
حرية الدين حق مكفول للجميع
زي ما بنفرح وبنهلل وبقوم نرقص ونعمل صفحات مسانده لواحد أو واحدة أسلم - ونقول سيبوه هو حر
لازم نوهب نفس الحريه دي للغير
ولا إيه ؟؟؟؟


طيب إيه حكم الملحد بينه وبين نفسه ؟؟؟؟؟؟؟
ربنا بقى بيعلمنا نعيش ف الدنيا غشاشين ومنافقين ونظهر عكس ما نبطن وإلا رقبتنا تروح ؟؟؟
عارف - زنا شايفه أن حد الردة كان ف زمن معين أيام حروب الردة - ودة لغرض بحت وهو عدم أنتشار الفنت - ولأن الدين ما يكنش وقتها يتحمل أفعال المنافقين
دلوقتي خلاص - كل واحد متعلق من عرقوبه